“We kunnen niet precies de vinger leggen op wat urban is, maar het gevoel is goed.”

– Wethouder Barry Braeken tegen weblog ZwartGoud.

Verantwoordelijk wethouder Barry Braeken weet blijkbaar ook nog niet precies wat ‘Urban Heerlen’ precies betekent. Hij doet deze bekentenis in dit interview met ZwartGoud. Is dit juist dit de kracht van het thema

Urban, dat niemand er de vinger op kan leggen? Een thema dat nog niet tot in het kleinste detail is uitgewerkt, dat nog veel ruimte biedt voor de invulling?

Bidboek Urban Heerlen

Naar aanleiding van het interview las ik ook maar eens de conceptversie van het bidboek Urban Heerlen, waarin onderstaande 25 ambities voor het Heerlense centrum zijn beschreven. Zo’n centrumplan stroomt doorgaans over van de groeiambities zoals het bouwen van grote winkelcentra, binnenhalen van grote winkelketens en gigantische kantoorgebouwen die voor werkgelegenheid moeten zorgen.

De rol van een binnenstad

Waar andere centrumplannen ambitieus en optimistisch zijn, is dit centrumplan vooral realistisch maar zeker niet minder ambitieus. In plaats van winkels en kantoren bij te bouwen, begint dit plan met de verrassende ambitie om het aantal winkels en kantoren juist flink te verminderen. Het onderkent het veranderde gedrag van de centrumbezoeker:  

De moderne binnenstad is geen koopgoot meer, geen winkelrondje waarbij de tassen volgeladen
worden en de bezoeker dan naar huis gaat. […] De moderne binnenstad
trekt bezoekers omdat er iets te beleven valt. 

Een zeer sterke observatie, waar ik het volledig mee eens ben. Het gedrag van de centrumbezoeker is veranderd en dat vraagt om een andere invulling van binnensteden: Een plek voor beleving, ontmoeten en vermaak.

Experimenteel en eigen identiteit

Dit bidboek sluit heel goed aan op de huidige ontwikkelingen in binnensteden en de krimp in de regio. Het is anders, gewaagd, ambitieus en biedt nog veel ruimte voor initiatieven. Kortom, het is experimenteel met een eigen identiteit en dat maakt het zeer interessant. 

The future cannot be predicted, but futures can be invented. – Dennis Gabor, 1963.

De 25 ambities voor Urban Heerlen

Mocht je willen weten wat de 25 ambities voor Urban Heerlen zijn, ik heb ze even voor je onder elkaar gezet (want dat had nog niemand anders gedaan).

Detailhandel, horeca, kantoren en wonen 

1. We hebben de ambitie om 40% van de retailmeters in het centrum uit de markt te halen, daarvan
hebben we minimaal de helft in 2020 gerealiseerd (circa 20.000 m2). 

2. We halveren de leegstand in het kernwinkelgebied (circa 8%). 

3. Er komen in het centrum minimaal 20 nieuwe winkelformules waarvan 10 nieuwe starters die het
urban profiel versterken. 

4. Planologische belemmeringen voor horeca worden weggenomen als dit leidt tot het verminderen
van winkelmeters of een betere verbinding/integratie tussen detailhandel en horeca. 

5. We hebben de ambitie om 40% van de kantoormeters in het centrum uit de markt te halen,
daarvan hebben we minimaal de helft in 2020 gerealiseerd (circa 20.000 m2). 

6. We transformeren minimaal 5.000m2 leegstaand vastgoed naar broedplaatsen voor creatieve
industrie. 

7. We voegen 370 woningen toe in het centrum waarvan 100-150 jongeren/studentenwoningen en
50-100 grondgebonden/stadswoningen. 

8. Buiten het kernwinkelgebied wordt wonen op de begane grond toegestaan en gestimuleerd.

Openbare ruimte

9. Wij zullen een eenduidig profiel maken voor de openbare ruimte van Heerlen waardoor de
samenhang tussen en het profiel van de verschillende delen van het centrum op straat tot uiting
komen. Bij ingrepen in de openbare ruimte zal dit profiel steeds gehanteerd worden met daarbij de
toevoeging van urban green. 

10. Wij zullen de volgende pleinen herinrichten volgens bovengenoemde principes: het Van
Grunsvenplein, de Bongerd, het Raadhuisplein en het Zuidplein van het Maankwartier. 

11. Wij zullen minimaal twaalf gevels weer in hun oude staat herstellen.

Cultuur, erfgoed, sport en onderwijs

12. Wij realiseren een volwaardig filmhuis in het centrum van Heerlen. 

13. Wij creëren een broedplaats voor (jonge) makers in de podiumkunsten. 

14. Er vinden voor 2020 minimaal 6 producties in ons centrum plaats met een bovenregionale
uitstraling. 

15. Beeldbepalende panden moeten bij herontwikkeling gerestaureerd en herbestemd worden. 

16. We verdubbelen minimaal het aantal bezoekers aan ons archeologisch erfgoed. 

17. Er komt een voorziening voor minimaal 2 urban sports. 

18. In 2020 studeren minimaal 200 studenten in de binnenstad van Heerlen.

Evenementen, leisure, beleving en stadsmarketing

19. We voegen per jaar een urban evenement toe met een (boven)regionale aantrekkingskracht en
organiseren jaarlijks een urban winterevent. 

20. Ieder jaar worden er drie kwalitatief hoogstaande straatkunstwerken toegevoegd. 

21. We faciliteren maximaal leisureconcepten in ons centrum, zowel indoor als op straat. 

22. De aanpak van het centrum gaat gepaard met een uitgebreide stadsmarketingcampagne.

Duurzaamheid, asbestsanering en vervoer

23. We zullen 5000 zonnepanelen plaatsen in het centrum, bij elk project de maximale inspanning
verrichten om de fysieke objecten op mijnwater aan te sluiten en bij elk project de fysieke objecten
maximaal isoleren. 

24. We zullen bij elk project de fysieke objecten volledig asbestvrij en bruikbaar materiaal dat bij
sloop of verbouwing vrij komt inzetten voor hergebruik. 

25. We realiseren een bewaakte en overdekte fietsenstalling aan de noordkant van het centrum en
streven naar goede busverbindingen naar de leisure-ring, de smart services campus en de
onderwijsboulevard.

Het volledige bidboek Urban Heerlen is hier te lezen.

Een reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s