Gisteravond had ik eindelijk tijd om de oudejaarsconference van Theo Maassen terug te kijken. Over racisme, homoseksualiteit en de drang naar steeds maar meer en meer consumeren. Natuurlijk aangewakkerd door marketeers, volgens Wikipedia is het immers onze job describtion. In mijn ogen is 2013 echter het keerpunt geweest van de consumptiemaatschappij. Het jaar waarin marketeers beseffen dat ze zich niet direct moeten bezig houden met het stimuleren van de verkopen, maar de rol van hun bedrijf in de samenleving opnieuw moeten definieren, beter bekend onder het begrip betekenismarketing.
Ja, je hebt gelijk als je zegt dat je bij ieder Shell station nog steeds wordt geattendeerd op de aanbieding van de week. Wat zou het toch fijn zijn als dit op een positieve, inspirerende manier wordt gebracht als bijvoorbeeld ‘iets lekkers voor onderweg’. Maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Er zijn namelijk steeds meer marketeers die het wel begrijpen. Het mooiste voorbeeld daarvan is dit filmpje van Triodos bank, over een andere definitie van groei:
Maar er was ook nog een andere oudejaars. Die van Pieter Derks. Een hele mooie klassieke oudejaarsconference. Een conference die mij eraan herinnerde dat het niet anderen zijn die het jaar inkleuren, maar dat wij het zelf zijn, zeker in dit tijdperk met social media.
De halve wereld is van ons zingt Pieter aan het einde van zijn conference. Ik heb er weer zin in. Morgen mag ik weer aan het werk en laten zien hoe marketing ook kan. Op een leuke, betekenisvolle manier. Weer verder met deze wereld een beetje duurzamer maken en het reduceren van productiekosten zodat iedereen over meer luxe kan beschikken met minder geld, ofwel consuminderen. En het leukste is, in 2014 gaan we als bedrijf andere maakbedrijven in de Benelux inspireren om hieraan mee te werken!
Wordt vervolgd…