Dit weekend heb ik 2 e-books gedownload, tegen betaling. Want voor goed werk wil ik best een paar euro uitgeven. Het eerste e-book heb ik aangeschaft via de site van de schrijver. Na betaling werd het automatisch gedownload als pdf. Openen en lezen maar. Heerlijk. Nou ja, om eerlijk te zijn: het boek was niet zo goed.
Het tweede e-book heb ik aangeschaft via bol.com. Omdat de site van de schrijver mij daarheen dirigeerde. Terwijl ik zat te wachten op het downloaden van de pdf kwam er een onbegrijpelijke lijst tekens op het scherm van mijn tablet. Nog maar eens de instructie lezen dan. Blijkt dat ik het boek alleen kan lezen via de bol.com app. Wat een bagger. Ik wil geen bol.com app. Ik wil lezen in een door mij gekozen app, niet een voorgeschreven iets. Toch die app downloaden dan maar. Moet ik ook nog een account aanmaken bij Adobe. Het waarom is mij totaal niet duidelijk. Vooruit, ik laat ook mijn persoonlijke gegevens achter bij Adobe. Eindelijk kan ik dan beginnen met lezen, ook al heb ik er bijna geen zin meer in. Bedankt bol.com. Hoe moeilijk wil je het maken? En waarom?
Bol.com is bang dat ik mijn andere e-bookjes ergens anders koop. En omdat Bol.com bang is dat ik de e-bookjes naar al mijn vriendjes ga sturen, zonder dat bol.com daar geld voor krijgt. Ze vertrouwen mij als klant gewoon niet, daar bij bol.com. En omdat de jongens en meisjes van bol.com hun klanten niet vertrouwen, hebben ze het hele systeem dichtgetimmerd. Alle e-bookjes in 1 bibliotheek zetten? Vergeet het maar. Dit e-book krijg ik niet uit de bol.com biblitheek. En waarom? Omdat bol.com dan denkt dat ik dan alle e-bookjes bij bol.com koop. Zodat ik ze wel allemaal bij elkaar in 1 bibliotheek heb. Nou mooi niet dus, Bol.com. Ik koop een e-book bij bol.com omdat ik dat bol.com gun, zeker niet omdat ik daar lichtelijk toe word gedwongen. Dat heeft eerder het omgekeerde effect.
Maar dat doorsturen dan? Dat mogen wij als bol.com toch wel voorkomen? Dat doorgeven vonden we met papieren boeken al een probleem, dus dat hebben we nu voorgoed opgelost. Fantastisch toch? Slim hoor, jongens en meisjes van Bol.com. Maar ik vind dat voor goed werk betaald mag worden. Maar niet overmatig veel. En €4,50, het bedrag dat jullie voor het e-book vragen, vind ik niet overmatig veel. Als iemand in mijn omgeving het boek wilt lezen, zal ik hem vragen het boek zelf te kopen. Omdat ik vind dat de schrijver de aanschafprijs heeft verdiend. Hij heeft het verdiend om eten te kopen zodat hij nog meer fantastische e-bookjes kan schrijven.
Weten jullie nog wat jullie gedaan hebben met de offline boekwinkel, jongens en meisjes van bol.com? Die hebben jullie vermoord. Vermoord omdat het makkelijker is om online een boek te kopen. Vermoord omdat jullie assortiment veel groter is. Daar waren de offline boekwinkeltjes niet tegen opgewassen. Omdat ze waren vergeten dat het leuk moet zijn om een boek te kopen. En dat is precies waar jullie van bol.com ook niet goed in zijn, boeken kopen leuk maken.
En dat is een probleem bol.com. Jullie denken dat jullie slimmer zijn dan de rest van de wereld. Slimmer dan de offline boekhandels. Slimmer dan jullie klanten. Zo werkt dat niet bol.com. Ik dacht dat jullie weten hoe het internet werkt. Jullie hebben immers alles aan het internet te danken. Zijn jullie soms vergeten hoe het internet werkt, jongens en meisjes van bol.com? De schrijver verdient dit niet, het juk waarmee bol.com de lezer opzadelt.
Dus, lieve schrijvertjes: als je een e-book schrijft en je wilt het niet gratis weggeven, breng het niet onder bij bol.com. Je lezers zullen je haten. Ga op zoek naar een service die betaling en downloaden klantvriendelijk afhandelt. Maak je niet druk om misgelopen inkomsten. Je krijgt wat je verdiend, zeker als je je prijs goed stelt. Vertrouw je lezers, ze zullen goed voor je zorgen. En nu je dit toch allemaal hebt gelezen, vertel het even door aan je collega schrijvers.
Zo, dat is eruit. En nu lezen dat boek.