Ik heb een nieuw favoriet tv programma. Nee, niet Holland’s got talent, De rijdende rechter of Voetbal International. Mijn nieuwe favoriet is Cupcake Girls. Dagelijks rond 18:00 uur op Net 5. Niet dat ik nou zo geinteresseerd ben in de laatste trends op het gebied van cupcake ingredienten. Het is gewoon een heel leuk programma over 2 ondernemende dames met hun eigen cupcake winkels. Daarbij komen alle ups en downs van het ondernemerschap op een leuke manier voorbij.
Heather en Lori startten een cupcake winkel in Vancouver zonder enige kennis van ondernemen en cupcakes. Juist dat maakt het programma zo leuk want hierdoor hebben de dames hun eigen visie ontwikkeld op zowel cupcakes als ondernemen. Zo is er continu focus op groei, want 1 winkel is zeker niet genoeg. Inmiddels zijn er 7 (franchise) winkels in Vancouver en omgeving.
Die groei wordt op een enorm creatieve manier bereikt en alle mogelijkheden worden overwogen. Van Beefcakes voor mannen tot het verzorgen van kinderfeestjes. De slechst lopende winkel wordt niet gesloten maar omgetoverd tot concept store waar nieuwe cupcakes worden getest en gepromoot. Ook de laatste trends op ondernemersgebied worden overwogen zoals pop-up shops en het shop-in-shop concept.
Op deze manier wordt continu gevarieerd rondom het basisconcept cupcakes. Continu wordt het huidige business concept uitgedaagd. Eigenlijk zou elke ondernemer dat moeten doen. Dagelijks een kijkje op blogs of internet en er is meer dan voldoende inspiratie beschikbaar om het eigen business concept te heroverwegen. Het resultaat? Een bedrijf dat altijd in beweging is. Precies weet wat haar klanten willen en hoe daarop in te spelen. Best wel belangrijk in een tijd waarbij steeds meer aankopen op internet worden gedaan.