Worstelen met social media

Ik val wel met mijn neus in de boter met deze blog. Dit weekend had ik het over de onbegrijpelijke zet van RTL om @brittjje de mond te snoeren op Twitter en gisteren kwam RTL al met hun volgende onbegrijpelijke social media zet

Andere RTL medewerkers moeten namelijk juist wél gaan twitteren rondom hun programma’s, onder de noemer #rtltweetweek. Toen begreep ik echt helemaal niets meer van het social media beleid bij RTL. Wat verwachten ze van social media? Wat willen ze bereiken op social media? Een week trending topic zijn? Zodat iedereen het de week erna alweer is vergeten?

RTL worstelt duidelijk met social media. Ze maken het ook veel te moeilijk. Vanaf zaterdag 25 februari t/m vrijdag 2 maart twitteren RTL 4 Sterren unieke behind the scenes info tijdens hun programma’s. Klinkt erg goed, maar dit is gedoemd om te mislukken. Waarom? Niet omdat ze dat willen, maar omdat ze moeten. Omdat iemand anders dat voor hen heeft verzonnen. En waarschijnlijk heeft iemand ook al verzonnen wat ze gaan twitteren.

Het leuke van twitter is de authenticiteit. Mensen op twitter zijn gewend aan authentieke interessante informatie waar vooral niet te lang over is nagedacht. Twitter is namelijk niet iets dat je doet omdat het moet, maar iets dat uit jezelf komt. Als je het doet omdat het moet, is het beter om weg te blijven. Dan worden het loze kreten zonder inspiratie of kreten waar de commercie vanaf druipt. Daar zit niemand op te wachten. Houd het gewoon simpel en oprecht vanuit de persoon en laat er geen hele afdelingen over nadenken.

Maandag gaat Ferry Somogyi een halfuur lang op twitter vragen beantwoorden over #GTST. Klinkt ook leuk maar waarschijnlijk gaat Ferry zoveel vragen krijgen dat er meer mensen worden teleurgesteld dan dat er mensen antwoord krijgen. Er worden vragen gesteld om het vragen stellen en Ferry gaat antwoorden geven om het antwoord geven. Volledig nutteloze interactie zonder toegevoegde waarde.

Iemand die echt een vraag heeft over GTST stelt deze toch wel. RTL moet zorgen dat ze er klaar voor zijn om die vraag te ontvangen en dat ze antwoord kunnen geven zodat ze zeker weten dat de vraagsteller het juiste antwoord krijgt. En altijd het juiste antwoord krijgt. Niet een weekje. De tweeps wachten niet tot RTL over een week eens gaat beginnen met de #rtltweetweek.  De tweeps zijn jaren geleden al begonnen en gaan nog jaren door. Niet een weekje.

Tot slot schijnt het dat de RTL medewerkers gaan twitteren op de account @rtltweetweek en niet met hun eigen account. Daar gaat de authenticiteit!

Een reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s