De Worstenhemel is Parkstad en Parkstad is De Worstenhemel. Bij het
optreden van Lotte Walda tijdens de Voorjaarsmarkt eerder dit jaar, is
gebleken dat dit deel van het winkelgebied van Heerlen jaarlijks
duizenden unieke bezoekers kan trekken. Daarmee kan de Worstenhemel
gezien worden als een succesvol voorbeeld van hoe de Parkstadregio kan
transformeren. Van lelijke worstenkraam naar open podium, van winkelen
naar vrijetijdsbesteding, van kansarm naar kansrijk. De Worstenhemel
geeft Parkstad het vertrouwen en de trots die het zo hard nodig heeft.
Daarmee past De Worstenhemel perfect binnen IBA Parkstad en haar doelen;
als platform, maar ook zeker als voorbeeld om trots op te zijn.
Trots op Parkstad!
Één van de belangrijke thema’s van IBA is “Parkstad neemt initiatief”.
Eerst noemden we dat “Activating the mental space”, maar niemand begreep
wat we hiermee bedoelden. Binnen dit thema is het versterken van de
streekidentiteit een belangrijke doelsteling. Net als Pinkpop, het meest
succesvolle popfestival van ons land, heeft De Worstenhemal alles waar
Parkstad trots op is. Het ‘belichaamt’ een nieuw zelfvertrouwen van
Parkstad; een regio om trots op te zijn.
IBA en De Worstenhemel
De reputatie van het podium, de locatie in Parkstad en de bijzondere
mix van publiek uit Parkstad maar ook van ver daarbuiten, maakt een
samenwerking van IBA met De Worstenhemel waardevol. Niet in de laatste
plaats omdat via De Worstenhemel de jongerendoelgroep wordt bereikt. Dit
is juist de doelgroep die medebepalend is voor het bereiken van de
doelstellingen van IBA. Bij De Worstenhemel kan de nieuwsgierigheid
binnen deze jeugdige doelgroep worden geprikkeld, door hen kennis te
laten maken met initiatieven als Parkstad Popstad (talentontwikkeling)
en het IBA-project ‘de Muziekboulevard’ (de opwaardering van poppodium
Nieuwe Nor in Heerlen). Daarnaast presenteren initiatieven, waarvan
niemand begrijpt wat ze met IBA te maken hebben, zoals “Bewoners maken
Parkstad” en “Bovengronds” zich in de omgeving van De Worstenhemel. Deze
initiatieven dagen de bewoners van de regio uit om actief mee te doen
met IBA, door nog meer (kleine) projecten aan te dragen die de directe
leefomgeving verbeteren en IBA toch nog succesvol maken. Om de
doelstellingen te halen is het voor IBA Parkstad in deze fase immers
makkelijker om aan te sluiten bij alle initiatieven die zich al
enigszins hebben bewezen, dan zich te richten op de reeds aangedragen
initiatieven die nog helemaal zelf ontwikkeld moeten worden.
Dit is een column ‘geschreven’ voor Ik ben in Heerlen, WAT NU?!. Of ja geschreven, de tekst is eerder gekopieerd van een IBA nieuwsbericht. Ik heb alleen overal het woord ‘Pinkpop’ vervangen door ‘Worstenhemel’, want eigenlijk slaat het helemaal nergens op dat IBA Parkstad Pinkpop sponsort
van onze belastingcenten.