Beste Frits,
Zojuist heb ik je artikel ‘Facebook bepaalt wie wij zijn’ gelezen in het Spectrum katern van de Gelderlander. Je stelt hierin dat online giganten agressieve geldmachines zijn die voor commercieel gewin onze gegevens gebruiken. Een knap stukje angstzaaierij waar de klassieke media altijd al sterk in is geweest.
Google
Commercieel gewin begint bij denken als de klant, het maken van een product dat voldoet aan alle wensen van de klant tegen een aantrekkelijke prijs. Als klant van Google wil ik vinden waar ik naar op zoek ben. Het is erg prettig dat Google voor mij de zaken waar ik niet naar op zoek ben, de verrassingen, eruit filtert. Dat ik als prijs voor deze fantastische service een aantal gegevens moet afstaan aan Google, is geen probleem. Ik maak deel uit van een generatie die hun hele leven via internet deelt, dan is het beter dat Google met dat beetje informatie dat zij verkrijgen, iets nuttigs doet.
Facebook
Vervolgens richt je je pijlen op Facebook. Je schrijft ‘Zo zorgt Facebook ervoor dat de wereld van de gebruiker kleiner wordt en wordt beperkt tot gelijkdenkenden’. Hier heb je helemaal gelijk. Dit is precies waar mijn generatie op zat te wachten. Een hulpmiddel dat de wereld kleiner maakt en mensen met dezelfde interesses bij elkaar brengt. We zijn geen eenheidsworsten die allemaal geinteresseerd zijn in hetzelfde. We zijn op zoek naar ‘ons soort mensen’ en uiteindelijk ‘mijn soort mens’. Facebook helpt ons om ‘ons soort mensen’ te vinden maar ook om ons te verdiepen in interessante ander soort mensen.
Klassieke media
Het zijn niet Google en Facebook die bepalen wat wij interessant vinden. Wij bepalen zelf wat we interessant vinden. Door gegevens over ons gedrag af te staan aan Google en vrienden te worden met andere gebruikers van Facebook, krijgen we toegang tot informatie die we anders nooit zouden kunnen vinden. Het vergroot onze wereld in plaats van dat het onze wereld verkleint tot enkel de onderwerpen waar alleen de klassieke media aandacht aan besteden.
Meer gedeelde ervaringen
Met behulp van blogs, Google en Facebook bepalen we zelf wat we belangrijk vinden en delen dat met onze vrienden, zodat zij het nieuws ook weten. Het gaat ook om belangrijk, niet alleen om leuk. Op deze manier hebben we meer gedeelde ervaringen en kunnen we juist over meer onderwerpen met elkaar praten.
Doorbreken van de status quo
Het internet creeert inderdaad gemeenschappen van gelijkgestemden. Dat is waar we jaren naar op zoek zijn geweest. Gemeenschappen waarin mensen anders kunnen denken. Andere gedachten, die leiden tot andere inzichten over gemeenschappelijke onderwerpen. Inzichten die makkelijk gepubliceerd en gedeeld kunnen worden met gelijkgestemden, maar ook met andersdenkenden.
Dit leidt niet tot fragmentatie van de maatschappij maar tot meer respect voor een andere mening. Een maatschappij die open staat voor andere inzichten, meer kennis bevat en ervoor openstaat om op basis hiervan de status quo, die jarenlang door de klassieke media in stand is gehouden, aan de kaak stelt. Bijvoorbeeld zoals ik nu jouw artikel aan de kaak stel.
Met vriendelijke groet,
Rik Mertens
Ps. Nog even een filmtip. Vanavond zendt RTL7 om 20.00 uur de film The Social Network uit. Dit geeft een mooi inzicht in mijn generatie en gebruik van Social Media.