Vanmorgen stond er een artikel in De Gelderlander over benzineprijzen die binnen het etmaal variareren. Net als bij vliegtickets en hotelkamers zeg maar. In Duitsland schijnt dit vaker voor te komen, in Nederland wordt ermee geexperimenteerd. Maar waarom eigenlijk?
Vliegtuigtickets en hotelkamers hebben een beperkte capaciteit en een groot aandeel vaste kosten. Het vliegtuig moet toch vliegen, dus dan liever de stoel verkopen voor een laag bedrag, dan helemaal niet. Iedere euro extra kan worden gezien als extra winst. Bij hotelkomers hetzelfde. De kamer is er al, dus liever verhuren voor een lage prijs, dan helemaal niet. Bij benzine is dat anders. Voor iedere verkochte liter, moet de voorraad weer worden aangevuld. Iedere euro minder is dus extra verlies, geen extra winst.
Ook de prijs verhogen is nutteloos. Bij hotelkamers en vliegreizen koop je risico af met een hogere prijs. Het risico dat het beperkt aantal stoelen of bedden is uitverkocht. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij de pomp kom en dat de benzine is uitverkocht. Het risico bestaat voor mij niet, dus waarom zou ik dat willen afkopen?
Dynamische prijzen willen pomphouders ook toepassen op artikelen in de shop. Maar ook die producten zijn meer vergelijkbaar met benzine dan met vliegtuigstoelen of hotelbedden. Volgens mij leidt het dynamisch prijzen alleen maar tot beperking van de winst. Een hogere prijs vragen gaat niet, want dan gaan de klanten naar een andere pomp. Een lagere prijs vragen gaat wel maar dat kost de pomphouder geld. Waarom zou hij dat doen? Tanken moet je immers toch.