Met deze post ga ik mij voor een man op gevaarlijk gebied begeven: de damesmode. Ok, herenmode had ook gekund maar het vrouwelijk brein is toch net even interessanter in dit geval.
Vrouwen zijn dol op koopjes. Het liefst wordt er veel voor weinig gekocht. Toch doen veel vrouwen dat liever bij Zara dan bij Zeeman, ondanks dat de laatste veel goedkoper is. Beetje vreemd, dol op koopjes en toch liever in de duurdere winkel kopen dan in de goedkopere. Daar ligt misschien nog een gat in de markt. Maar, hoe verkoop je goedkope dameskleding die de moderne vrouw wél wil kopen?
Primark is een kledingketen die in dit gat is gesprongen. Ten opzichte van Zeeman heeft Primark haar aanbod smaller maar dieper gemaakt. Alles wat niet met mode te maken heeft is eruit, zoals de oma onderbroeken en het goedkope kinderspeelgoed. Daarvoor in de plaats meer variatie in kleding. Het is niet de speciale stijl die Primark onderscheidt, maar het grote aanbod.
Dat grote aanbod geeft wel een probleem: ruimte. Winkelruimte in stadscentra is duur. Maar daar heeft Primark iets op gevonden, grote moderne winkelcentra buiten het centrum. Deze schieten als paddestoelen uit de grond omdat ook electronicazaken op zoek zijn naar grote goed te bereiken winkelruimtes. Meer ruimte voor minder geld dus.
Deze locaties hebben nog een bijkomend voordeel: Waar het stadscentrum nog wel eens als een uitje wordt gebruikt om een luchtje te scheppen en er dus veel wordt gekeken zonder te kopen, heeft een bezoek aan een winkelcentrum maar 1 doel: geld uitgeven. Een hogere omzet is het resultaat.
Daarnaast heeft Primark de sfeer van een normale kledingzaak. Geen goedkoop felgeel en blauw, maar rustige pastelkleuren en een moderne inrichting die het shoppen aangenaam maakt, zoals Zara die ook heeft. Bij Primark is het goedkoop winkelen in een sfeer die allesbehalve goedkoop aandoet. En het blijkt dat vrouwen daarvoor graag eens een dagje niet naar de stad gaan.
Zijn er eigenlijk meer producten waar nog ruimte is voor de combinatie diep assortiment met een lage prijs?