Een vliegtuigstoel is een vliegtuigstoel zou je denken. Ja gaat erin zitten in Amsterdam om er een tijd later in een andere plaats weer uit te stappen. Daarnaast is de beenruimte altijd te beperkt en is het een beetje hopen dat de buurman niet te veel gewicht heeft meegenomen en niet te veel vervelende luchtjes verspreidt. Maar niet bij KLM. Daar is een vliegtuigstoel in hetzelfde vliegtuig, op hetzelfde moment van boeken, soms een beetje duurder.
Begin november moet ik voor mijn werk naar Birmingham. ’s Avonds vanaf Amsterdam heen vliegen en dan 2 of 3 dagen later weer terug. Een beetje puzzelen leert mij dat KLM mij voor 55 euro van Amsterdam naar Birmingham wilt vliegen en 3 dagen later voor 50 euro weer terug.
Maar, als ik voor de terugreis de late vlucht haal, kan ik een dag eerder terug. Het wonderlijke is nu dat exact dezelfde vliegtuigstoel (dezelfde dag, tijd, alles) voor de heenvlucht, van Amsterdam naar Birmingham dus, nu opeens 130 euro kost! Dat is dus 75 euro meer voor precies dezelfde vliegtuigstoel!
Nou heb ik de laatste tijd wat sympathie gekregen voor KLM, hoe ze je helpen via social media, de KLM Surprise actie waarop social media op een leuke manier werd ingezet en het Meet & Seat concept. Ik dacht echt dat KLM opeens helemaal had begrepen hoe ze reizen met KLM zo leuk mogelijk kunnen maken. Maar als je prijsbeleid zo onduidelijk is, is het misschien beter om eerst te zorgen dat je klanten je kunnen begrijpen en een goed gevoel krijgen bij het boeken van een vlucht, voordat je ze op andere manieren blij gaat maken.
Ps. KLM, jullie raden het natuurlijk al, in November vlieg ik met Flybe. Misschien een iets minder sympathieke maatschappij, maar ik begrijp ze tenminste.