Marketeers moeten stoppen met marketing campagnes

Afgelopen donderdag bracht ik een bezoek aan de MARCOM beurs in Amsterdam. Op mijn programma wilde ik één spreker zeker zien en dat was Steven van Belleghem over zijn ‘Conversation Company’. Daarvoor kon ik ook nog mooi even Alain Dujardin meenemen, zijn headline ‘Creativiteit in een digitaal tijdperk’ sprak me erg aan. Daartussen past toevallig ook nog een mooi stukje Anne Charbonneau met haar ‘7 steps to sharpen up your brand vision’. 

Verrassend genoeg vlogen alle 3 de sprekers hetzelfde onderwerp vanuit een andere hoek aan. De overeenkomende boodschap was dat marketeers moeten stoppen met marketing campagnes. Wat? Stoppen met campagnes!?

Jazeker! In het digitale tijdperk is de belangrijkste taak van de marketeer namelijk niet langer het aanprijzen van een product of dienst. Door de vele informatie die beschikbaar is op internet en de makkelijke manieren om deze informatie snel te delen, prikken consumenten snel door een reclame campagne heen.

In dit digitale tijdperk is iedereen marketeer. En iedereen is dan ook echt iedereen, denk dan vooral aan medewerkers en klanten. Met zoveel mensen dezelfde boodschap communiceren is niet makkelijk. Daarom moeten marketeers terug naar de basis oftewel ‘the big picture’ en daarover de conversatie leiden.

In plaats van een product aanprijzen, moet de marketeer nu continu bewijzen wat hij in het verleden heeft aangeprezen. Dat betekent dat de marketeer continu ervoor moet zorgen dat dezelfde boodschap in alle activiteiten wordt uitgedragen. Dat is dus een eeuwig voortdurende marketing campagne!   

Een reactie plaatsen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s