Het boeken van een hotelkamer is door internet supersimpel geworden. Een lang telefoontje naar de plaatselijke VVV of tientallen folders van het reisburo doorbladeren, het is niet meer nodig. Internet vereenvoudigde en verlaagde de prijs van hotelkamers. Logisch gevolg is dat meer hotelkamers worden verkocht, lijkt mij.
Toch is de gemiddelde bezettingsgraad van een hotel maar 70%. Dus dacht een hoteleigenaar in Rhenen: Hoe kan ik nog meer hotelkamers verkopen? Door er een spelletje van te maken, was het antwoord dat hij vond. En dat is precies wat Klaas Stekelenburg van hotelkamerveiling.nl heeft gedaan. Door zijn eigen en heel veel andere hotelkamers te veilen, verkoopt hij nu hotelkamers aan mensen die niet eens wisten dat ze een hotelkamer zochten.
Onmogelijk. Dat was mijn eerste gedachte toen Klaas dit woensdagavond presenteerde op de bijeenkomst die ik bijwoonde van 0344 Samen. Je koopt iets omdat je het nodig hebt of je koopt het niet. Iets kopen omdat het vandaag toevallig in de aanbieding is, ik doe het zelden. Laat staan dat ik er speciaal voor naar een website ga. Toch is er een markt voor. Dat bleek toen Klaas terplekke een aantal hotelkamers ging veilen en er meer dan voldoende vraag bleek te zijn in de zaal. Briljant. Inspelen op het meest grootste probleem sinds internet alles veel gemakkelijker heeft gemaakt: Verveling.