Deze week kwam het nieuws dat gratis kwaliteitskrant De Pers ophoudt te bestaan. De slogan ‘Gratis maar niet goedkoop’ is werkelijkheid geworden voor de krant. De inkomsten uit advertenties bleek niet voldoende om de kosten voor onderzoeksjournalistiek te dekken. Inmiddels wordt er gesproken over een doorstart als betaalde krant. Ik denk echter dat het mogelijk is om een gratis papieren kwaliteitskrant te maken. Hier 3 concepten daarvoor:
1. Krant van het volk.
Er zijn genoeg goede onderzoeksjournalisten in Nederland die een goed gelezen publicatiemedium zoeken. Niet alleen professionele onderzoeksjournalisten kunnen een behoorlijk artikel schrijven, er zijn genoeg amateurs die het ook kunnen en voor veel minder geld. Wellicht schrijven ze zelfs gratis. De redactie is het volk, de krant is het platform.
2. De lunchkrant.
Een grotere oplage betekent grotere advertentie inkomsten. Nu wordt de pers in de randstad en universiteitssteden op stations en Bruna’s verspreid. Een landelijke distributie naar onder andere kantoorpanden is in het verleden te duur gebleken. Dus hoe kan een landelijke distributie op een goedkope manier worden opgezet? Door de krant te laten bezorgen door bedrijven die dagelijks bij andere bedrijven over de vloer komen. Een voorbeeld? Cateraars. Zij Komen dagelijks bij veel bedrijven en kunnen tegen lage kosten, misschien zelfs gratis als extra service bij hun bestaande product, de krant bezorgen. Precies op het juiste moment, bij de lunch.
3. De krant in een zak
Een andere manier om de inkomsten te vergroten is om, naast advertenties in de krant, op een andere manier geldstromen naar de krant te laten stromen. Een krant kan bijvoorbeeld worden gebruikt als drager van andere reclame artikelen, zoals testverpakkingen. Een adverteerder wilt eigenlijk geen advertentie in de krant. Een adverteerder wilt dat zijn product gevoeld, geproeft of geroken wordt. Een ideale combinatie dus. Dagelijks een nieuwe goodiebag met een testproduct en een gratis krant.
Zelf nog een goed idee? Laat het hieronder weten!