Eén of twee keer per jaar neem ik tijd voor een inspiratiedagje om te zien en horen waar de rest van Marketing Nederland mee bezig is. Gisteren bezocht ik daarom ADFO LIVE in de Passenger Terminal in Amsterdam. Vroeg opstaan dus en met de trein naar Amsterdam, want ik wilde er zoveel mogelijk van mee pakken. Daar aangekomen was het echt Amsterdams miezerweer en daar wordt je toch natter van dan je denkt als je er een kwartier doorheen loopt van het station naar de Passenger Terminal.
PR
Aangekomen bij de Terminal ben ik maar gelijk aangeschoven in de Main Stage ruimte waar Wouter Glazer een verhaal begon over PR. Niet echt mijn specialiteit, dus daar wilde ik wel wat meer over weten. Wouter begint zijn verhaal met te zeggen dat hij Wouter heet en met diezelfde zin eindigt hij ook. Een korte samenvatting van hetgeen daar tussenin zit is dat het belangrijkste bij PR is te weten met wie je PR buro allemaal Whatsapped. En Wouter zegt dat hij heel goed kan Whatsappen, dus dan zal hij wel goed in PR zijn.
Relevantie
Ik blijf nog even in de Main Stage ruimte zitten want ook de presentaties in de andere ruimtes spreken mij niet erg aan. In de Main Stage gaat het over relevantie en veel meer staat er niet in de ADFO LIVE app, die het papieren programmaboekje vervangt. Blijkbaar past dat in het thema ‘Hosting the Future’ maar ik kan er niet aan wennen.
Op de Main Stage verschijnen twee hipsters die iets vertellen over relevant of elephant. Tussendoor pitchen ze een aantal reclamefilmpjes. Ik krijg het gevoel dat ik naar een moderne live versie van Mad Men zit te kijken. Het wordt zelfs zo gek dat er opeens iemand in een konijnenpak op het podium staat. Dat noemen zij dan weer Elephant. Ik begrijp er niets van, maar de hipsters komen er mee weg.
Tijd om eens naar een andere zaal te verkassen, het wordt zaal 1 waar het ook over relevantie gaat. Het blijkt een verkooppraatje voor Beacons te zijn, een technologie waarmee je nog meer informatie naar klanten kunt pushen en ik totaal niet in geloof. Waar wel toekomst in zit is de technologie voor het besturen van apparaten met handbewegingen zonder het apparaat aan te raken, waarvan een filmpje wordt getoond.
Big Data
Na een broodje is het tijd voor de presentatie waar ik voor was gekomen van Philippe Baecke van Vlerick. Hij is ervan overtuigd dat data driven bedrijven het beter doen dan andere bedrijven. ZIjn persoonlijke missie is om ervoor te zorgen dat managers de waarde van data gaan waarderen. Een goed verhaal volgt, waarbij hij onder andere aangeeft dat je data moet gebruiken om vooruit te kijken en niet om terug te kijken, zoals veelal bij KPI’s gebeurt. Er zitten een aantal mooie voorbeelden uit de sport in, maar de voorbeelden uit het bedrijfsleven zijn nog beperkt. Toch is dit de eerste echt goede presentatie over Big Data die ik tot nu toe heb gezien. Een hele korte samenvatting is hieronder te zien, maar als je de mogelijkheid hebt is het zeker een aanrader om eens naar het hele verhaal te gaan luisteren over het afbreken van de muur tussen nerds en commercie en management.
Tot slot nog een verhaal over Big Data van Hans Molenaar. Het is al wat later in de middag dus heel erg veel heb ik er niet van onthouden, behalve dat het belangrijk is om eerst een strategie te bedenken wat je met de data wilt, voordat je begint. Maar dat is eigenlijk met alles in de marketing. Het is dan ook tijd om de trein terug naar huis te nemen en onderweg nog even de email bij te werken. Wat is reizen met de trein toch een genot hè.